نصرالدوله نخستین سلطان کورد
شعر ومتن کردی و فارسی

ابوعلی با موفقیت تمام به حملات بیزانیتان که به اخلات و آرجیش و بارگیر حمله نموده بودند، پاسخ داد. در سال 999.م به سپاه سوریه وارد شد و از فاسیلی دوم امپراطوری بیزانتی را پس گرفت. وی در سال 997.م بدست شورشگران دیاربکر کشته شد.

بعد از آن که محمد الدوله سعید(ابو منصور محمد دوله) به قدرت رسید، مروانیان به اوج قدرت سیاسی خود رسیدند و در دوران فرمانروایی«احمد بن مروان» که به"نصرالدوله" لقب گرفت و در سال(1010 -1061 .م) فرمانروایی مقتدر و بزرگ بود. همین نیز سبب شده است تا شرفخان بدلیسی او را نخستین سلطان کوردی قلمداد نماید. به همین شیوه نیز می توانیم نام نصرالدوله را همچون فرمانروایی مستقل بنامیم، چون که وی بنام خود سکه ضرب نمود و در خطبه های نماز جمعه، بنام او خطبه می خواندند. در زمان خواندن خطبه او را: ابو نصر الامیر الاعظم و عزالاسلام و سودالدین و نصرالدوله و شرف الملل الاسلامیه می خواندند.

نصرالدوله احترام شایانی در نزد سایر فرمانروایان هم عصر خود بود. در مناسبتها و جشنها، نمایندگانی بسیاری از سوی این فرمانروایان در کاخ مروانیان حضور می یافتند.

از آنان فرستاده ی خلیفه و امیر آل بویه(سلطان الدوله)، از سوی خلیفه فاطمی فرمانروا(969 -1021.م) و از جانب امپراطوری بیزانتینی(فاسیلی) که همراه با خود هدایای نفیس را برای او به هدیه می آورند و به همین شیوه نیز اسنادی مهم از جانب خلیفه و آل بویه برای وی ارسال می شد. براساس این اسناد، تمامی شهرهای دیاربکر و دژهای این منطقه همچون  منطقه فرمانروایی"ابن مروان" که لقب نصرالدوله را داشته است، مشخص نموده اند. به همین روش نیز لقب خلیفه فاطمی دارای ابهتی کمی نبود که عزالدوله خلیفه آنان بوده است.

در این تردیدی نیست که با فرستادن هدایا، توافقاتی مشخص هم منعقد می شود، هرچند این  پیمانها به صورتی آشکار صورت نمی گرفت!.

براساس گواهی شرفنامه، در سال 1051.م نصرالدوله نماینده ای را به نزد طغرل بیگ سلطان سلجوقی فرستاد تا مراتب دلسوزی و حسن نیت خود را بدو برساند و چندین هدایای نفیس و باارزش را هم برای وی ارسال می نماید و نصرالدوله حکمرانی طغرل را به رسمیت می شناسد. چنین مشخص می کند که برای طغرل همین کافی بود تا فرمانروایی کورد هرچند بصورت ظاهری هم باشد بدو تعلق خاطری داشته باشد!.

سیاست نصرالدوله، فقط این نبود تا چند طرق را برای هوشیاری و دفاع از خود در پیش گیرد. بلکه همزمان، به رویارویی تند با طوایف بدوی و عقیلیان و مرداسیان در سوریه و  منطقه جزیره ادامه داد. این نقشه و تکنیک موفق آمیز نصرالدوله که از یکسو پیمان منعقد می نمود و از سوی دیگر ابزار فشار را بکار میبرد تا حدی مناسب، ثبات و توسعه ای اقتصادی و  فرهنگی بدست آمده برای این میرنیشن را تأمین نموده بود.

ابن الارزق الفارقی می گوید: فرمانروایان دیگر این توانایی در دسترس آنان بود تا در پانتایی گسترده جغرافیایی که در اختیار نصرالدوله با آن همه منابع ثروتی که داشت، چیره گردند. اما بدلیل آنکه توسعه و پیشرفتی که در ابعاد مختلف حیات در این منطقه از سوی نصرالدوله تأمین شده بود، هیچکدام توانایی آنرا نداشتند بر وی غالب شوند.

نصرالدوله مالک لقبی بنام فرمانروای عادل و روشنفکر را با خود یدک می کشید، حتی  نمایندگانی از خاندان آل بویه که در پی یافتن پناهگاهی بودند، وی بدانها پناه میداد.

از آن شاعران و دانشمندان معروف جهان اسلام که از آنان می توان ناصر خسرو را ذکر نمود در کاخ حکومتی خود در میافارقین و مهمانسرای مروانیان در کنار وی جای گرفته بودند.

اما آن موفقیتهای را فرزندان و جانشینان نصرالدوله  را که در دوران خود بدست آورده بود، این جانشینان وی همچون دوران خود وی نتوانستند آنرا گسترده تر نمایند و بدان اتمامی خاص ببخشند. بعد از وی، پسرانش تمامی املاک و دست آوردهای این خاندان را در بین خود تقسیم نمودند و نصر همچون فرمانروای میافارقین و سعید نیز فرمانروای دیاربکر گردید.

با شروع حملات نظامی جدید سلجوقیان، سبب آن شد تا خاندان مروانیان از صحنه سیاسی منطقه خارج شوند. سپاهیان سلجوقی، منصور بن نصر که برادرزاده نصرالدوله، آخرین نماینده این خاندان را در هم شکستند. این رویداد در سال 1085.م صورت گرفت و وی اسیر و در سال 1096.م درگذشت. با مرگ وی، فرمانروایی مروانیان به پایان رسید. 


نظرات شما عزیزان:

کردستان
ساعت21:51---2 بهمن 1391
دروود برهمه دولتمداران باشرف ملت کرد.
دروود بر روح پرفتوح شهدای کردستان.
};-


220
ساعت13:19---25 تير 1391
من نطر میدم به هیچ کسی هم ربطی نداره
زنده باد سردار اول کردی


220
ساعت13:19---25 تير 1391
من نطر میدم به هیچ کسی هم ربطی نداره
زنده باد سردار اول کردی


220
ساعت13:19---25 تير 1391
من نطر میدم به هیچ کسی هم ربطی نداره
زنده باد سردار اول کردی


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





یک شنبه 25 تير 1391برچسب:, :: 11:10 :: نويسنده : hevydar

درباره وبلاگ

سلام به تمام هموطنای عزیز ایران!به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم خوشتون بیاد.
نويسندگان